fredag 15 juni 2012

Provspringning nr 2

Då jag lite oplanerat lyckades få några semesterdagar nere på Gotland så passade jag på att kombinera en provspringning med att hälsa på lite släktingar. Jag tog bussen ut till Katthammarsvik på onsdagsmorgonen. Solen värmde redan gott och jag började sakta springa mot Ljugarn. Där stannade jag för lite fika. Sen fortsatte jag mot Hejde, socknen där jag växte upp. Barndomsgården ligger ensligt i den gotländska obygden, långt från Tofta strand och innekrogar. Så trots att jag är öbo så är jag ett barn av skogen.

Framåt kvällen kom jag fram till min underbara moster där jag skulle övernatta. I deras mysigt inredda hus sov jag gott med en av katterna hoprullad i knävecket. Nästa dag började med kaffe i morgonsolen innan jag for vidare mot stan till mamma och pappa längs vackra småvägar genom Sanda och Eskelhem.



Jag kan generellt rekommendera att ta sig runt på Gotland genom att springa eller cykla. Det är platt och vägarna är släta utan tjälskador. Jämfört med norrländska vägar är det som att skrida runt i en balsal. Så inte bara tandemcykel och kärra funkar här utan vill man nyttja en racer går det också bra. Dessutom finns det relativt gott om vandrarhem.

Utrustningen fungerar överlag som den ska. Det jag har haft lite problem med är ryggsäcken. Jag har fått en rymlig och bra 25liters ryggsäck från Salomon. Enda haken är att den är lite för lång i ryggen för mig och sitter inte så tajt som jag önskar. Men efter att ha klippt, knutit och tejpat så är den nu som jag vill ha den.

Sträckorna blev 53 km + 37 km

Hemma hos mamma och pappa i stan igen. Lite småstel men mest hungrig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar